THE MATERIALITY OF PHOTOGRAPHY

 

Why are we all familiar with this b/w, grainy version of the first ever photograph, when the original is a faint, bluish shadow on a dented tin plate? 

 

 This was the theme for my podcast contribution to Copenhagen Photo Festival 2015 about the materiality of photography.

 

The podcast is in Danish but in it I talk about  Nicéphore Niépce’s photograph from 1826/27 from his countryside farm. The photo is one of the very first ever, where it was actually possible to fixate the image and keep it. 

 

I, however, was quite shocked to find a photo of the real photo – a non-retouched version. It was dented, metal-colored and as much an object as an image. 

 

You can read a blogpost, I wrote about it in English here

 

FOTOGRAFIETS STOFLIGHED

 

Hvorfor kender vi alle denne sort/hvid, grynede gengivelse af det første fotografi, når det faktisk er en svag blålig aftegning på en lidt bulet tinplade? 

 

 

Det er temaet for mit podcastbidrag til Copenhagen Photo Festival 2015 om fotografiets materialitet. 

 

 

Podcasten er produceret af Helle Ansholm for festivalen, og i den taler jeg blandt andet om Nicéphore Niépces billede fra 1826/27 fra hans landsted. Billedet er et af de allerførste fotografier, hvor det faktisk lykkedes at fiksere billedet og gemme det. 

 

 

Selv fik jeg dog nærmest et chok, da jeg opdagede et fotografi af det rigtige fotografi – den uretoucherede udgave. For det var bulet, metalfarvet, og lige så meget et objekt som et billede. 

 

Du kan høre podcast’en her

 

 

Eller læse en blogpost, jeg tidligere har skrevet om det her 

Podcast contribution

 

2015

 

For Copenhagen Photo Festival 2015
Podcast contribution

 

2015

 

For Copenhagen Photo Festival 2015
THE MATERIALITY OF PHOTOGRAPHY

Why are we all familiar with a b/w, grainy version of the first ever photograph, when the original is a faint, bluish shadow on a dented tin plate?

This was the theme for my podcast contribution to Copenhagen Photo Festival 2015 about the materiality of photography.

The podcast is in Danish but in it I talk about  Nicéphore Niépce’s photograph from 1826/27 from his countryside farm. The photo is one of the very first ever, where it was actually possible to fixate the image and keep it.

I, however, was quite shocked to find a photo of the real photo – a non-retouched version. It was dented, metal-colored and as much an object as an image.

 

You can read a blogpost, I wrote about it in English here

FOTOGRAFIETS STOFLIGHED

 

Hvorfor kender vi alle en sort/hvid, grynet gengivelse af det første fotografi, når det faktisk er en svag blålig aftegning på en lidt bulet tinplade? 

 

Det er temaet for mit podcastbidrag til Copenhagen Photo Festival 2015 om fotografiets materialitet. 

 

Podcasten er produceret af Helle Ansholm for festivalen, og i den taler jeg blandt andet om Nicéphore Niépces billede fra 1826/27 fra hans landsted. Billedet er et af de allerførste fotografier, hvor det faktisk lykkedes at fiksere billedet og gemme det. 

Selv fik jeg dog nærmest et chok, da jeg opdagede et fotografi af det rigtige fotografi – den uretoucherede udgave. For det var bulet, metalfarvet, og lige så meget et objekt som et billede. 

Du kan høre podcast’en her

 

 

Eller læse en blogpost, jeg tidligere har skrevet om det her